
Kép forrása: pexels.com
World Emoji Day – vagy magyarul: az Emoji Világnap –, amelyet ma már több kontinensen ünnepelnek, méghozzá egyre nagyobb lelkesedéssel. Az apró, színes piktogramok, amelyek egykor szórakoztató kiegészítők voltak, mára saját nyelvvé váltak. Egy nyelvvé, amelyet nem tanítanak iskolában – mégis mindenki ért.
Miért pont július 17-e az Emoji Világnapja?
Az egész egy naptárikonnal kezdődött. Amikor az Apple megalkotta saját naptáremojiját, azon a dátum július 17. szerepelt – mégpedig azért, mert 2002-ben ezen a napon mutatták be az első iCal naptáralkalmazást Mac számítógépekre. A dátum azóta megmaradt az emoji dizájnban, és 2014-ben Jeremy Burge – az Emojipedia alapítója – úgy döntött, ez lesz az emoji hivatalos ünnepnapja.
Az első Emoji Világnap még csupán közösségi média-kezdeményezés volt, de azóta óriásira nőtt: ma már techóriások, márkák, szervezetek és milliók ünneplik szerte a világon.
Egy japán fejlesztőtől a globális ikonig
Az első emojikat Shigetaka Kurita fejlesztette ki 1999-ben Japánban. Az akkoriban virágzó mobiltelefonos kommunikáció már igényelte a rövid, vizuális érzelemkifejezést – így született meg az első 176 ikonból álló szett, amely mindössze 12×12 pixeles képekből állt.
Az emojik csak Japánban terjedtek sokáig, de amikor az Apple 2011-ben beemelte őket az iOS rendszerbe, berobbantak a globális kultúrába. A Google és az Android sem maradt le: az emoji hamar univerzális nyelvvé vált.
Egy mosolygó arc mindenhol ugyanazt jelenti? Nem feltétlenül. A platformok közti különbségek (Apple, Android, Samsung, Facebook, Twitter) miatt ugyanaz az emoji másképp jelenhet meg, ami félreértésekhez vezethet. Egy ???? (vigyorgó grimász) például az egyik platformon zavarban lévő mosolynak tűnhet, máshol fenyegető vigyor.
Ezen túl még kulturális értelmezésbeli különbségek is fellépnek. A ???? emoji Japánban imát, Európában köszönetet, az Egyesült Államokban pedig „high five”-ot jelenthet.
És mégis, az emojik sikere éppen abban rejlik, hogy képesek szavak nélkül kommunikálni. Az érzelmek gyors és vizuális közlésére alkalmasak, különösen olyan platformokon, ahol a sebesség és tömörség kulcsfontosságú.
Üzlet, márkák és emoji-gazdaság
Az emoji nemcsak nyelv, hanem márkaeszköz is lett. A cégek ma már nemcsak használják az emojikat, hanem formálják is azokat. A Twitter például egyes eseményekhez egyedi emojit kapcsol a hashtag alapján: ilyen volt például a #Euro2024, a #Oscars vagy a #WorldEmojiDay.
A Unicode Konzorcium – egy nonprofit szervezet – dönt arról, milyen új emojik kerülhetnek be a szabványos készletbe. A javaslatok beérkezése után hosszú vizsgálat következik, figyelembe véve a kulturális reprezentációt, technikai megvalósíthatóságot, és a közösségi igényeket. Egy új emoji tehát nem poén, hanem hivatalos folyamat eredménye.
És hogy mennyire komoly? A Microsoft, Apple és Google is delegáltakat küld a konzorciumba – az emoji világa ma már stratégiai jelentőségű.
Világnap a képernyők mögött – hogyan ünnepel a világ?
-
Apple: gyakran ekkor leplezi le a következő iOS-emoji frissítéseket.
-
Google: friss dizájnokat mutat be Androidra.
-
Twitter/X: tematikus hashtagekhez egyedi emojikat társít.
-
Emojipedia: statisztikákat közöl a legnépszerűbb emojikról.
-
Felhasználók: mémeket, kihívásokat, kreatív emoji-szövegeket osztanak meg, például teljes dalszövegeket csak ikonokból.
És persze ott vannak a statisztikák is:
- A Facebookon naponta 700 millió emoji szerepel a posztokban.
- A leggyakrabban használt emoji a ???? („könnyes nevetés”) – évek óta verhetetlen.
Az emoji hatása: kultúra, identitás, aktivizmus
Az emoji ma már kulturális kifejezésforma is. Új emojik érkeznek különböző bőrszínekkel, nemi identitásokkal, fogyatékkal élők ábrázolásával – mert a digitális kommunikációnak is tükröznie kell a társadalmi sokszínűséget.
Ugyanakkor egyes aktivisták szerint még mindig túl kevés kultúra, vallás vagy kisebbség van megfelelően reprezentálva. Ezért minden új javaslat mögött társadalmi üzenet is áll: láthatóvá válni egy globális nyelvben.
Emojik 2.0
A jövő nemcsak új emojikat ígér, hanem interaktív, mozgó, hangot adó ikonokat. Már most is kísérleteznek GIF-emojikkal, reagáló ikonokkal, sőt: AI által generált hangulatjelek is felbukkantak.
LM





