Kép forrása: pexels.com
A közösségi oldalak, kütyük és a rohanó életmód egyre korábban éreztetik a hatásukat és már gyerekkorban kialakulhatnak a lelki és mentális zavarok első jelei. Ezek, ha a szülő vagy a pedagógus nem veszi észre, egy párhuzamos, agresszív-depresszív viselkedést eredményezhetnek a gyerekeknél, amit mindenképpen kezelni kell még idejében.
Az iskolai és otthoni stressz egyre inkább érezteti a hatását a gyerekeken – ezt a tendenciát tapasztalja az Art Of Living Hungary önkéntes szervezete, akik szerint a Covid lelki és mentális hatásait is sokan alábecsülik. A leterheltség miatt sokszor találkoznak agresszív és depresszív tüneteket együtt produkáló gyerekekkel, a szülők pedig sok esetben tanácstalanul állnak a problémákkal szemben.
„A Covid alatti bezártság és elszigeteltség még ma is érezteti a hatását, ezt sajnos sokan hajlamosak alábecsülni, de tapasztalható, hogy sokan nem tértek vissza még a régi kerékvágásba és elzárkóznak, nehezen nyitnak újra. Főként a gyerekek esetében fontos ennek a feldolgozása, hisz őket is egyre több stressz éri, egyre nagyobb a leterheltségük. A tinikre egyébként is jellemző a magukba fordulás, a szülők pedig sokszor nem veszik észre, mi mindennel küzdenek, de ha igen, akkor is nehéz kezelni az ilyen helyzeteket. Egyre többször találkozunk azzal, hogy a gyerekek egy agresszív-depresszív hatás alá kerülnek és bármelyik irányba nagyon könnyen átbillenhet a mérleg” - fejtette ki Katona Zoltán, az Art Of Living Hungary tanára, aki azt is elárulta, a szülőknek és gyerekeknek szervezett tanfolyamaikon számos megoldási és stresszkezelő technikát mutatnak be.
A megoldás a hosszú távú inspiráció
Katona Zoltán szerint a megoldás abban rejlik, ha a szülő hosszú távon tudja inspirálni a gyermekét és nem egy-egy hirtelen tiltással próbálja meg kezelni a helyzetet. A gyerekeknek ugyanis szükségük van arra, hogy értsék, mi és miért jó nekik, ekkor tudnak ugyanis ellenállni azoknak a negatív behatásoknak, amelyek nap mint nap érik őket.
„A lényeg, hogy hosszabb távú inspirációt adjunk a gyerekeknek. Ha egy egyszerű példával kellene szemléltetnem, vegyük mondjuk a fűnyírást. A szülő azt szeretné, ha a gyerek lenyírná a füvet. Ezt többféleképpen érheti el, az egyik, hogy ráparancsol a csemetére, aki megcsinálja ugyan, de csak rövid távon működik, mert ezt csak a szülő szeretné igazán és a szülő-gyerek kapcsolatnak sem tesz jót. A másik megoldás, ha motiválja valamivel a gyereket, mondjuk zsebpénzzel, vagy egyéb jutalmazással. Ez talán néhány alkalommal működik, de a gyerek továbbra sem lát magában a fűnyírásban semmi jót, csak a jutalmat nézi. Ha viszont elmondjuk neki a saját példánkon keresztül, hogy nekünk ez miért jó, vagy együtt nekiállunk és megcsináljuk, ez már egy közös élményt és értelmed ad a gyereknek, akinek később is jó eséllyel jut majd eszébe a kellemes emlék és már magától fogja kérni vagy megcsinálni” - magyarázta a tanár.
Az Art Of Living Hungary önkéntes szervezete több tanfolyamot is indít rendszeresen, a felnőtteknek és gyerekeknek szóló tanfolyamokon kívül olyanokat, amelyek a szülő- gyerek kapcsolat megoldásait tűzték ki célul. Ezek a tanfolyamok azonban nem csak a szülőknek ajánlottak, de pedagógusoknak, oktatóknak is, akik rendszeresen foglalkoznak gyerekekkel.
„A tanfolyamainkon tapasztalataink szerint a gyerekek teljesen máshogy nyílnak meg, hiszen nem az ismert közegükben vannak, és ilyenkor sokkal könnyebben beszélnek a problémáikról is. Az a célunk, hogy olyan mély és időtálló értékeket mutassunk be a gyerekeknek, amelyek biztos pontot jelentenek nekik a későbbiekben, ezáltal a kortársaik, környezetük negatív hatásaira is ellenállóbbak lesznek. A szülőknek és a pedagógusoknak is nagy segítség lehet, ha megtanulják megérteni és kezelni ezeket a helyzeteket. Légzéstechnikákat, meditációs technikákat tanítunk a szülőknek és a gyerekeknek, ezáltal javul a kommunikációjuk, nyugodtabbá, önbizalommal telibbé válnak és könnyebben birkóznak meg a negatív helyzetekkel is” - tette hozzá Katona Zoltán.