állás kalauz

Munkahelyi barátságok? Mire figyeljünk?

Munkahelyi barátságok? Mire figyeljünk?

Kép forrása: pixabay.com

Az ember élete nagy részét a munkahelyén tölti, és bár sokszor a munkahelyi légkör miatt keres valaki más munkahelyet, egy új munkahelyre mindenki úgy lép be, hogy bizakodik a jó kapcsolatokban. A munkahelyi barátságokat azonban nem szabad összekeverni azokkal a barátságokkal, melyek évek óta fenn állnak és nem fűződik semmilyen érdek hozzájuk.

 

Fontos a jó kapcsolat

Új barátokat szerezni felnőttként bizony nagyon nehéz. Hisz a világot, az életet teleszövik az érdekek, a bizalom megszerzése, kialakítása nehéz dolog, és hatványozottan igaz ez akkor, amikor az ember a munkahelyén próbál baráti kapcsolatokat kialakítani. Pedig egy munkahelyen is fontos a jó kapcsolat, hogy az ember számíthasson a munkatársaira és viszont. Ha kialakul egy jó munkahelyi közösség, akkor annak tagjai könnyebben tudnak megküzdeni a stresszel, tudják egymást segíteni tanácsaikkal, legyenek azok akár a karriert illető tanácsok is. Ha problémánk adódik valamilyen témával kapcsolatban, egy munkahelyi barát jobban rálát, és jobb tanácsot tud adni, hogy hogy is kezeljük ezt a problémát.

Hogy kezdjünk bele?

Aki egy új munkahelyen kezd el dolgozni és senkit nem ismer, annak számára sem ördöngösség új barátságokat kötni. Jó módja ennek, ha felajánljuk segítségünket olyan esetekben, amikor lehetőségünk nyílik megismerkedni a kollégákkal. Egy rendezvény szervezésekor például. Nagyon jó  kapcsolatteremtési lehetőség részt venni a céges rendezvényeken, legyen az akár egy közös önkéntes munka, egy főzés, vagy sportolás.

A beszélgetéseket tereljük olyan témába, melyek nem a munkáról szólnak, hisz épp barátot keresünk, de nem is személytelenek. Az időjárásról vagy a tévéműsorról szóló témák helyett beszéljünk magunkról, próbáljuk meg megismerni kollégáinkat. Mit szeretnek, hogy élnek, mik a vágyaik? Persze aki saját magáról beszél, hajlamos lehet panaszáradatot zúdítani a partnerére, ezt kerüljük el. Sokan beszélnek, de kevesen hallgatnak, ezt az alapelvet ne felejtsük el és váljunk aktív hallgatókká. Hallgassuk meg, amit a munkatársunk mond és reagáljunk rá, figyeljünk, kérdezzünk. Ezzel máris szimpatikussá válhatunk.

Apropó, szimpátia. Aki nem szimpatikus, azzal nyilván ne barátkozzunk, keressük meg a számunkra kedves embereket. És ne felejtsük el, hogy a barátságnak is vannak határai. Egy munkahelyen nem szerezhetnek jogosulatlan előnyöket azok, akik baráti kapcsolatban vannak egymással. Szép dolog a barátság, de az ilyen típusú viselkedés etikátlan lenne a többiekkel szemben.

(LM)