Kép forrása: Centrumbusz mellett részletek láthatók a Volánbusz, a Malév, és a 2-es Terminál egykori arculati kézikönyvéből
Újabb különleges Ikarus autóbusszal bővült az Aeropark nosztalgiaflottája. Hamarosan szolgálatba áll a Centrumbusz, amely a 80-as években kényelmes, és nyugati színvonalú összeköttetést biztosított az újonnan átadott Ferihegy 2 és Budapest belvárosa között. A jármű nem csak ezért fontos mérföldkő a hazai közlekedés történetében.
Különleges busz, különleges szolgálatban
A Volánbusz Hatvanban rendezett Retro napján láthatta először a közönség a Centrumbuszt, amely ezer szállal kötődik a hazai légiközlekedéshez is. 1985-ben a busztársaság ezzel a vadonatúj típussal erősítette a frissen átadott Ferihegy 2 terminál új dimenziót jelentő szolgáltatásait. Az Ikarus gyár külön erre a célra tervezte és 260.32R típusjelzéssel látta el az elegáns megjelenésű autóbuszokat, melyek a Ferihegyi repülőtér és az Erzsébet tér között szállították az utasokat és az elsők között hordozták a Volánbusz legendás “hamburger”-emblémáját. Az utasok kényelmes távolsági üléseken foglalhattak helyet sötétített ablakok mögött, a jármű hátuljában elhelyezett nagyméretű csomagtárolóban pedig poggyászaikat is el tudták helyezni.
Izgalmas időszak volt ez abból a szempontból is, hogy ekkor köszöntött be a modern hazai vállalati vizuális kultúra hajnala, ugyanis a Volánbusz, Ferihegy 2 és a Malév arculatának története szervesen összekapcsolódott.
Új arculat nyugati mintára földön és levegőben
A 80-as években hirtelen feléledt az érdeklődés a vizuális arculattervezés iránt. Nyugaton, a fejlett kapitalista világban már évszázados hagyománya volt az igényes, megkülönböztető arculati elemeknek (pl. Shell, Coca-Cola), de a tervgazdálkodás nem kényszerítette ki az erre irányuló fogékonyságot a KGST-országokban mindaddig, amíg nem kellett helytállni a nemzetközi versenyben.
A Ferihegyi repülőtér üzemeltetője, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) sem járt élen ebben, viszont hatalmas lehetőséget teremtett a változtatásra az új ferihegyi terminál 1982 és 1985 közötti tervezése és megépítése – emelte ki Somogyi Tóth Gábor, az Aeropark ügyvezetője, a 2-es Terminál egykori építész létesítményfelelőse. Itt a vizuális utastájékoztatás magas grafikai színvonalon tervezett, összehangolt és következetesen alkalmazott megvalósítása egységes vizuális arculatot eredményezett – ha nem is egy cég, de egy kiemelkedő jelentőségű közlekedési létesítmény számára.
A dizájn ügyének élharcosa volt ebben az időben a Pohárnok Mihály által vezetett Ipari Formatervezési Tájékoztató Központ. Missziójuk egyik eleme volt az igény felébresztése az ipari/kereskedelmi szereplőkben, valamint a potenciális megrendelők és a tervezők összehozása. Pohárnok Mihály úgy vélte: példaértékű, nemzetközi színvonalat képviselt a 2-es Terminálhoz tervezett Centrumbusz külső és belső megjelenése, amellyel elindulhatott egy új folyamat a kiemelt magyar közlekedési vállalatok vizuális kultúrájában.
Az új terminál egységes, modern megjelenésének közös sikere a MALÉV vezetésében is felébresztette az igényt: a terminál megnyitására időzítették a Pierre Cardin által tervezett új formaruha bevezetését, majd nem sokkal később döntés született egy teljeskörű vizuális arculati pályázat meghirdetéséről. Ennek a pályázatnak nyertese Zsótér László és az általa irányított csapat lett. A világszínvonalú munka pedig egészen a légitársaság 2012-es csődjéig méltón jelenítette meg a MALÉV-et Európa, Amerika és Ázsia sok repülőterén. Így hatott egymásra a VOLÁNBUSZ, a Ferihegy 2-es Terminál és a MALÉV vizuális arculatának története, ezáltal a modern hazai vállalati vizuális kultúra hajnala.
Bővülő Ikarus-flotta az Aeroparknál
Az Aeroparkot üzemeltető Légiközlekedési Kulturális Központ – a BKV és a Volánbusz mellett – az ország legnagyobb Ikarus nosztalgiabusz-flottáját üzemeltető szervezete, mely egyben a repülőtér történetéhez szorosan kötődő autóbuszok felkutatását, restaurálását és bemutatását is jelenti – közölte Somogyi-Tóth Dániel, az LKK alapítója. Ebbe a sorba illeszkedik a most elkészült Centrumbusz, amely a tervek szerint nyártól nosztalgia élményjáratokat fog teljesíteni Budapest belvárosa és a ferihegyi repülőmúzeum között, amely az elmúlt évben rekordszámú, 100.000 látogatót fogadott.
LM