Kép forrása: lg.com
Idén 78 277 nyolcadik osztályos diák nyert felvételt valamelyik középiskolába az általános középfokú felvételi eljárásban. A váltás pedig minden családban kiadással is jár: új könyveket és tanszereket kell beszerezni, és ezen a képzési szinten már elektronikai eszközökre is szükség lehet. De érdemes-e már a gimnáziumi évekre komolyabb laptopot, tabletet vásárolni? Az LG összegyűjtötte, milyen esetben, kinek és milyen eszközöket érdemes beszereznie a szeptemberi iskolakezdésig.
Legyen szó technikumról, gimnáziumról, szakképző iskoláról, szakgimnáziumról vagy szakiskoláról, a középszintű oktatásban már egészen más technikai igényekkel szembesülnek majd a szülők, mint általános iskolában. Vannak olyan speciális szakképzések, ahol már ekkor szükség lehet komolyabb gépekre, az iskolák többségében azonban még csak alapvető feladatok elvégzéséhez lesz szükség számítógépre.
A középiskolák többségében ugyanis az oktatás-tanulás jelenleg még hagyományos formában, tankönyvekkel és kézírással zajlik, a diákok azonban már kaphatnak digitálisan elvégzendő feladatokat. Beadandó dolgozatok, prezentációk és kutatómunka is bekerülhet a kötelező feladatok közé – ez egyébként már az általános iskola felső osztályaiban is megtörténhet –, ezeket pedig jellemzően otthon kell elkészíteni. Ha van a családnak egy közösen használható számítógépe, középiskolai szinten a kötelező feladatokra ez elegendő lehet. A gépet használó személyeknek külön felhasználói fiókokat hozhatunk létre, így elkerülhetjük, hogy a dokumentumok összekeveredjenek.
Bár viszonylag kevés kötelező feladat igényel a középfokú oktatásban számítógépet, a tanulást nagyban támogathatja egy saját digitális eszköz. A Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet felmérése alapján a gimnazisták 10-12 órát töltenek egy héten otthoni tanulással, amihez szinte végtelen segítséget és eszközt kaphatnak online a diákok. A felsőbb évfolyamokban már arra is érdemes gondolni, hogy az egyetemen elvárás lesz az adott szakhoz szükséges digitális eszközök felhasználói szintű ismerete – a diáknak tehát jelentősen könnyebb dolga lesz a felsőoktatásban, ha már készségszinten kezeli a legfontosabb programokat és eligazodik a számítógépen.
Ebben a korosztályban azonban a tanulástól függetlenül is kiemelt szerepet kapnak a digitális eszközök. Legyen szó digitális hobbiról, játékról vagy tartalomfogyasztásról, ez a korosztály már igényli a saját eszközt és az elvonulás lehetőségét. Ha a család közös számítógépet használ, erre ideális lehet egy olyan monitor, ami akár önmagában, számítógép nélkül is használható a diák szobájában. Az LG MyView okosmonitorát (32SR85U modell) például úgy tervezték meg, hogy elősegítse a produktivitást a munka során, miközben tulajdonképpen egyszerre tölti be egy streaming kijelző és egy professzionális munkamonitor funkcióit. Beépítve kínálja az LG okostévékből ismert webOS platformot, azaz közvetlenül a kijelzőről érhetők el az olyan streaming-szolgáltatások, mint a Netflix, a Disney+, a Prime Video, az Apple TV, a YouTube vagy a Spotify[1]. A kezdőlapról ugyanígy bármikor konzol nélkül lehet belépni felhőalapú játékokba vagy lehet becsatlakozni Twitch streamekbe, ami a középiskolás korosztálynak különösen fontos lehet.
Egy ilyen önállóan is használható monitor a tanuláshoz és a feladatok rendszerezéséhez is segítség lehet. A kijelzőről például olyan produktivitást elősegítő munkaprogramok érhetők el számítógép nélkül, mint a Microsoft 365 vagy a Google Calendar. A beépített wifi és Bluetooth révén pedig minden kiegészítő eszköz – például billentyűzet, egér – gyorsan, kábelek nélkül csatlakoztatható, így egy komplett otthoni munkaállomás alakítható ki. A kijelző pedig távirányítóval, de akár okostelefonnal is vezérelhető.
Ha pedig számítógépet csatlakoztatna a diák a monitorhoz, azt egyetlen USB-Type C kábellel megteheti, ami egyben a laptop töltését is biztosítja. A külön monitor ilyen esetben egészséges, ergonomikus megoldás is, hiszen tanulás közben nem a laptop fölé görnyedve kell elvégezni a feladatokat. A gerincnek az a legjobb, ha a monitort szemmagasságban, legalább kartávolságra, vagyis nagyjából 43 cm-re a szemtől helyezzük el úgy, hogy lehetőleg ne tükröződjön vissza róla a beszűrődő napfény.
A saját digitális eszköz tehát a középiskolai feladatok szempontjából nem kötelező, ám a korosztályban már ajánlott – ez azonban akár egyetlen kijelző beszerzésével is megoldható úgy, hogy közben a képernyő előtt töltött időt egészséges testhelyzetben tölti el a diák.
[1] A streaming-szolgáltatások használatához előfizetés szükséges.
LM