Technika

Így használd helyesen az automataváltót

 Így használd helyesen az automataváltót

Kép forrása: pexels.com

Az automataváltós autók egyre népszerűbbek, és nem véletlenül: kényelmesebbek, mint a manuális sebességváltók, és különösen városi forgalomban nyújtanak hatalmas előnyt. Azonban hiába tűnik egyszerűnek a használatuk, sokan nem is sejtik, hogy rossz szokásaikkal idő előtt tönkretehetik a váltót. Ha szeretnéd elkerülni a drága javításokat és meghosszabbítani autód élettartamát, érdemes odafigyelni néhány alapvető szabályra.

 

Ne váltogass „D” és „R” között mozgás közben!

Talán a leggyakoribb hiba, amit automata váltós autóval el lehet követni: tolatásból (R) menetbe (D) kapcsolás még gurulás közben – vagy fordítva. Ez hatalmas terhelést ró a váltóra, mivel a sebességváltó nem arra van tervezve, hogy a mozgó jármű hajtásirányát egyik pillanatról a másikra megváltoztassa. Ha nem akarod idő előtt a szerelőnél hagyni egy kisebb vagyonod, mindig állj meg teljesen, mielőtt váltasz!

A "P" fokozat nem kézifék helyett van!

A "P" (parkoló) állás ugyan rögzíti a váltót, de nem helyettesíti a kéziféket. Ha meredekebb lejtőn parkolsz, vagy rendszeresen a "P"-re hagyatkozol, hatalmas terhelés kerül a váltóra, ami idővel károsodhat. A helyes sorrend: először húzd be a kéziféket, majd tedd „P”-be – így a terhelés nem a váltót fogja gyötörni, hanem a fékrendszert, amely erre lett kitalálva.

"N" fokozat – használni vagy sem?

Sokan azt hiszik, hogy piros lámpánál "N" (üres) állásba rakni az autót meghosszabbítja a váltó élettartamát. Valójában ez teljesen felesleges, sőt, egyes modelleknél akár kárt is okozhat. A modern automata váltók úgy vannak tervezve, hogy "D" állásban is optimálisan működjenek, így városi megállásoknál nincs szükség üresbe tenni a váltót – elég, ha a féken tartod a lábad.

Lejtmenetben nem "N", hanem "D" vagy manuális mód!

Egy másik gyakori tévhit, hogy lejtőn haladva érdemes "N" állásba tenni az autót, hogy „spóroljunk az üzemanyagon”. Ez nemcsak hogy nem igaz (mert a modern motorvezérlés alapjáraton is fogyaszt üzemanyagot), hanem veszélyes is: ilyenkor elveszíted a motorfékhatást, és csak a fékekre hagyatkozol, amelyek gyorsabban túlmelegedhetnek. Helyette használd a „D” fokozatot vagy a manuális üzemmódot, ha van, és engedd, hogy a motor is besegítsen a lassításban.

Az olajcsere nem opcionális!

Az automata váltók egyik legfontosabb karbantartási pontja az olajcsere. Míg a motorolaj rendszeres cseréjét mindenki evidensnek veszi, sokan nem is tudják, hogy a váltóolaj is öregszik és szennyeződik. Gyártótól függően 60 000–100 000 kilométerenként érdemes cseréltetni, hogy elkerüljük a fokozott kopást és a drága javításokat.

 

Az automata váltó kényelmes és praktikus megoldás, de nem szabad figyelmen kívül hagyni az alapvető használati szabályokat. Ha szeretnéd, hogy autód sokáig megbízhatóan szolgáljon, bánj kíméletesen a váltóval: ne váltogass mozgás közben, ne hagyatkozz csak a "P" állásra, és ne feledkezz meg a rendszeres karbantartásról. Így nemcsak az autód hálálja meg, hanem a pénztárcád is!

 

LM