Kép forrása: volvocars.com
Sokan megjósolták már, hogy az elektromos autók után az önvezető autók következnek, a nagy autógyárak pedig sorra fejlesztenek és tesztelik az önvezető autókat. A jogi szabályozás ugyan nem egységet, nincs kerete, ami nem csak a használatukat, hanem a gyártásukat is megnehezítheti.
Az egyes országokban más és más szabályok vannak érvényben, ez pedig akár a beutazást is megnehezítheti, és a gyártás is bonyolódhat. Az önvezető autók esetében sokszor felmerül a felelősség kérdése, a technológiai újításhoz az emberek egyáltalán nincsenek hozzászokva. Nem tudjuk elképzelni, hogy egy magától haladó kocsit látnak az úton, ez pedig mindenképp rendhagyó helyzeteket szülhet. Gondoljunk csak bele, hogy sokszor mennyire fontos az, ha látjuk a másik autó vezetőjét, tudjuk, hogy mit fog reagálni, intünk neki, ő int nekünk, vagy egyáltalán, észleljük, hogy nem vett észre bennünket. De vajon mi történik, ha önvezető autóval találkozunk?
Bizalom, felelősség
Ez csak a kérdéskör egyik apró szelete, de fontos, hogy kialakuljon a bizalom a gép és az ember között, ezt pedig egyéni és társadalmi szinten is el kell érni. Bár a közeljövőben még nem lepik el az utakat az önvezető járművek, de erre is fel kell készülni. Fontos kérdés, hogy baleset esetén kié a felelősség. A gyártóé, a beszállítóé, a tulajdonosé? Vagy mindnyájuké egyszerre? Ezek még mind megválaszolatlan kérdések, melyekre hosszú évek alatt születhet csak egységes válasz. A jogi kereteket tehát meg kell szabni.
A Volvo már felszereli a járműveit
Addig is a fejlesztések zajlanak és egyre több autóba kerülnek bele az önvezetéshez kapcsolódó technológiák. Például a Volvo alapfelszerelésként építi be a legmodernebb önvezető technológiáit az új generációs elektromos szabadidőjárművébe. Ennél az autónál már a gyártó bármikor, vezeték nélkül kijavíthatja a programhibákat, folyamatosan aktualizálhatja a szoftvert és új funkciókat is telepíthet az autókba.
A Volvo ezt a hullámot lovagolta meg és az XC90 helyébe lépő, tisztán elektromos crossovert már felszereli azzal a csomaggal, ami már alkalmas a hármas szintű autonóm közlekedésre. Ez a csomag harminc érzékelőt, kamerákat, radarokat, lézeres radart, ultrahangos szenzorokat tartalmat. A Volvo pedig felelősséget vállal az önvezető jármű által okozott balesetekért, károkért. A tervek szerint elsőként Kaliforniában hozzák majd elsőként forgalomba az önvezető autókat, úgy számítják, hogy 2025-ben ez már valóság is lehet. Azt remélik, hogy addigra a jogi szabályozás is megszületik, és akkor bármikor tudják aktiválni a rendszereket.
(LM)