Kép forrása: Vaszary Galéria
Az ország egyik legkiemelkedőbb képzőművészeti gyűjteményéből nyílt kiállítás a Vaszary Galériában. A Fővárosi Képtár gyűjteményéből való válogatás a magyar modernizmus történetét öleli föl. Jelentős illetve ritkán látható művek a 20. századi magyar művészet meghatározó alkotóitól.
A Vaszary Galéria közel egy évre modern művészeti múzeummá alakul át. A Fővárosi Képtár gyűjteményéből, amely az ország egyik legkiemelkedőbb képzőművészeti gyűjteménye, több mint egy évszázadon átívelő válogatást tekinthet meg a közönség.
A tárlat sarokpontjait két, a nemzetközi porondon is elismert művész jelöli ki: Rippl-Rónai József és Maurer Dóra. Rippl-Rónai a korának legújabb művészeti törekvéseit képviselő francia Nabis csoporthoz csatlakozott, művei már életében szerepeltek és azóta is töretlenül jelen vannak a hazai és külföldi kiállításokon, közgyűjtemények becses darabjaivá váltak. Maurer Dóra pedig a nemzetközi képzőművészeti színtér megbecsült alakja, akinek nemrégiben a londoni Tate Modern szentelt önálló tárlatot.
– A tárlat meghatározó képe Rippl-Rónai József Testvéreim című alkotása. A két testvér ránk szegezi a tekintetét, meghatározó az a kitartott figyelem, ami ránk irányul a képről. Elmélyülés, figyelem és segítő szándék. Útmutatás van a tekintetükben. Ez az attitűd érvényes erre a kiállításra is, a Fővárosi Képtár gyűjteményéből való válogatás utat mutat nekünk, az alkotások mindenkit ráhangolnak arra a bizonyos kitartott figyelemre – fogalmazott a megnyitón Aknai Katalin művészettörténész.
A Fővárosi Képtár gyűjteményét az ötvenes évekbeli államosítást követően, 1959-ben alapították újra. A gyűjtést a mindenkori modern és kortárs művészetre való nyitottság jellemezte: a legfontosabb 19. századi mesterek főművei mellett elsősorban a 20. századra, és a kortárs művészetre koncentrálva gyarapították a gyűjteményt. E képtárból látható most kiállítás a Vaszary Galériában, amely átfogó képet nyújt a magyar képzőművészet történetéről a századfordulótól a jelenig.
A századvég müncheni mestereitől Csók Istvántól, Rippl-Rónai Józseftől és Ferenczy Károlytól láthatók művek. A századelőn francia posztimpresszionista és fauve irányzatot megismerő modern művészek közül Czóbel Bélától illetve a Nyolcak alkotóitól is látható néhány fontos festmény.
A két világháború közötti anyag legalább ilyen gazdag és sokrétű: Kassák Lajos, Bortnyik Sándor, Molnár Farkas avantgárd munkái mellett a neoklasszicista irány és a római iskola művészeinek alkotásai (Patkó Károly, Aba-Novák Vilmos) egyaránt megtalálhatók. A posztnagybányai iskola képviselői is itt vannak (Bernáth Aurél, Egry József) és a háború utáni képzőművészeti anyag is jelentős: Jovánovics György, Bak Imre Keserü Ilona, Maurer Dóra, csak néhányan a kortársak közül.
A Fővárosi Képtár gyűjteményéből válogatott főművekkel lényegében elmondható a magyar modernizmus története – egy 20. századi kis magyar modern művészettörténet –, s ebben rejlik igazi pedagógiai potenciálja is. A tárgyak, recepciójuk, múzeumba kerülésük érzékenyen jelzi a modern és kortárs művészet kánonjának változásait az 1960-as évektől napjainkig. Így a kiállítás egyszerre ad lehetőséget a látogatóknak arra, hogy a korszak jelentős és ritkán látható alkotásaiban gyönyörködhessenek, befogadják a 20. századi magyar művészet mesternarratíváját, ugyanakkor a tárgyak történetébe merülve megértsék: a kánon nem állandó, a mindenkori jelen viszonyai formálják, a gyűjtemény pedig nem halott anyag, hanem mindig újra értelmezendő.
Vaszary Galéria 8230 Balatonfüred, Honvéd u. 2-4.