Kép forrása: oroszlany.hu
Korábban az önkormányzat állami támogatást kért az uszoda üzemeltetésére, - erről itt írtunk: Oroszlány nem kap állami segítséget az uszoda működtetéséhez -, ezt azonban elutasította a Honvédelmi Minisztérium sportért felelős államtitkára.
A helyi cégek által befizetett iparűzési adó növekedése miatt jövő évben kedvezőbbnek tűnnek az önkormányzat pénzügyi lehetőségei, mint a tavalyi bezáráskor, ezért érdemes megkezdeni az újranyitás munkálatait.
Az uszodát reálisan leghamarabb 2024. januárjában tudjuk megnyitni. Ehhez, első lépésként a testület utasította az üzemeltető LÜN Kft-t, hogy egyrészt kezdje meg az újranyitáshoz szükséges előkészítő munkálatokat, amelyre 25 millió forint keretösszeget biztosított, s amelyről a vállalatnak minden hónapban be kell majd számolnia a testület előtt. Emellett párhuzamosan el kell készítenie a 2024. évre vonatkozó uszoda és strandüzemeltetési tervet a működéshez szükséges források és a bevételek tervezésével.
Ez utóbbi tervezés nem könnyű feladat, a közüzemi árak területén ugyanis még mindig nagy a bizonytalanság. A szakmai körök jelenlegi információi alapján a víz-, szennyvíz területén a jelenlegihez képest jelentős díjnövekedés várható, a villamosenergia terén valós díjcsökkenés tapasztalható, míg a távhő területén, bár mindenki csökkenést prognosztizált, az MVM múlt heti tájékoztatása szerint a város távhő díja október 1-jétől emelkedhet. Ha a hétvégén megjelenik az új rendelet, akkor vasárnaptól az abban feltüntetett árak lesznek mérvadók, egyéb esetben az MVM az önköltségi hődíjat alkalmazza majd, amely kevéssel magasabb a jelenlegi hődíjnál. Csökkenés csak 2024 őszétől várható.
Az újranyitáshoz számos feladatot kell elvégezni, ezek költségigényét egy alapos műszaki-energetikai felmérés, valamint a gépészeti rendszerek újraindítása és legalább egy hetes teljes próbaüzeme alapján lehet véglegesen meghatározni.
Már egy éve, hogy az uszoda teljes működését leállítottuk és bár igyekeztünk az állagát megóvni, azonban különösen a gépészeti rendszerek működése esetében jelentkezhetnek kisebb-nagyobb, valós próbaüzem nélkül előre nem kalkulálható, feltárandó és megoldandó problémák. A próbaüzem tapasztalatai, eredményei alapján el kell végezni a rendszerek karbantartását, szükség szerinti felújítását. Szükséges egy tisztasági-egészségügyi festés a teljes belső területen, valamint a vizes és villamos szerelvények, szaniterek, világítótestek ellenőrzése, tisztítása, szükség szerint egyes elemek cseréje.
Ahhoz, hogy az uszoda kinyithasson, nyitás előtt 3-4 héttel az épületnek, az épületgépészeti és vízgépészeti rendszereknek üzemszerűen kell működni, a medencéket fel kell tölteni, a víz vegyszerezését be kell állítani, a medencéket 0-24 órában kell forgatni.
Amint a fentiek teljesülnek, a szükséges felülvizsgálatokat, - tűz-, érintés-, villámvédelem stb.) hatósági ellenőrzéseket el kell végeztetni, a vízmintákat le kell vetetni, ki kell értékeltetni akkreditált hivatalos szaklaborral, be kell szerezni a létesítmény üzemeltetéséhez szükséges egyéb hatósági engedélyeket, valamint a működtetéshez szükséges feltételeket is biztosítani kell.
Már a próbaüzem elindításához is nélkülözhetetlen feladat az uszoda személyzetének biztosítása. Hogy az uszoda az újranyitást követően jól és gördülékenyen működhessen, a korábbi munkatársak lehetőség szerinti „visszacsábítása” lehet a biztosíték. Ennek sikeréhez viszont elengedhetetlenül szükséges, hogy a munkatársak garanciát kapjanak arra, hogy az uszoda hosszabb időtávon, kiszámíthatóan és tervezhetően tud működni megfelelő szolgáltatási színvonal mellett.
A jelenleg rendelkezésre álló adatok ismeretében az uszoda 2024. évi üzemeltetési költsége – nagyobb részben a még mindig irreálisan magas energiaáraknak, kisebb, de meghatározó részben a bezárás óta eltelt időszak kimagasló mértékű pénzromlásának eredménye képen - mintegy 226 millió forintra kalkulálható.
Oroszlányi Közös Önkormányzati Hivatal