Kép forrása: The Vegetarian Butcher
Immár a hazai húsimádóknak sem kell lemondaniuk a klasszikus húsételek ízéről, állagáról és hagyományairól, amikor vegetáriánus vagy vegán helyettesítő termékeket választanak, hiszen mostantól a magyarországi üzletekben is elérhetőek a The Vegetarian Butcher termékei. Egy friss, országos kutatás adatai szerint az egyik legfontosabb érv a húsfogyasztás mellett az élvezeti faktor, vagyis az ízélmény. E tekintetben az Unilever Magyarország most bejelentett terméke ízletes és versenyképes alternatívát nyújt, a húsok és húskészítmények előállításához képest jóval alacsonyabb környezeti hatás mellett.
Egy friss, országos, reprezentatív kutatás[1] szerint a magyar fogyasztók 84%-a gyakran, illetve rendszeresen fogyaszt húst vagy húskészítményt, holott sokan vannak tisztában azzal – a megkérdezettek több mint fele –, hogy a hús előállítása jelentős környezeti terheléssel jár. A vizsgálat eredményeiből az is kiderül, hogy a környezetre gyakorolt kedvezőtlen hatásnál fontosabb érv a magyar fogyasztók számára az a meggyőződés, hogy a megfelelő fehérjebevitel, illetve az emberi szervezet számára optimális táplálkozás nem képzelhető el hús nélkül: ezeket a véleményeket a válaszadók közel 90%-a osztja. Szintén fontosabb a zöld gondolkodásnál a húsfogyasztás élvezeti faktora, hiszen a megkérdezettek közel háromnegyede szerint az állati eredetű húsok íze nem helyettesíthető mással. Épp ezekre a kihívásokra válaszul hozta el a hazai üzletekbe a világ egyik legismertebb, növényi alapú húshelyettesítő márkáját, a The Vegetarian Butchert az Unilever Magyarország.
A márkát Jaap Korteweg, egy 9. generációs holland farmer alkotta meg azzal a céllal, hogy olyan ízletes, növényi alapú termékeket készítsen, melyek éppolyan finomak, mint a húsos változataik. A márka küldetése, hogy új, fenntartható technológiákkal, hüvelyesek és gabonák felhasználásával olyan, húst helyettesítő termékeket alkosson meg, amelyekkel a húsimádóknak sem kell lemondaniuk a klasszikus húsételek ízéről, állagáról és hagyományairól, amikor a vegetáriánus vagy a vegán helyettesítő termékeket választják. Nem mellesleg ezek a termékek fehérje-, vas- és B12-vitamin-forrást is jelentenek, illetve megfelelnek azoknak az elvárásoknak is, amelyet a magyar fogyasztók fogalmaztak meg a húshelyettesítők kapcsán. A kutatásban ugyanis a megkérdezettek közel 70%-a vélte úgy, hogy az ideális húshelyettesítőnek az állag, több mint 80% szerint pedig a felhasználás módja terén is a húsra kell hasonlítania.
„A húshelyettesítők hazai piaca tavaly 50%-kal bővült, ezen belül pedig a félkész és késztermékek forgalma 70%-kal ugrott meg, vagyis a lehető legjobb időzítéssel lép be a magyarországi piacra a The Vegetarian Butcher. Szintén kedvező fejlemény, hogy a kutatásunk adatai szerint most van igazán felfutóban a növényi alapú étrendet választók tábora: a húshelyettesítőket fogyasztók kétharmada az utóbbi legfeljebb 1-2 évben tért át, felük pedig csak néhány hónapja” – mondta Homor Judit, az Unilever Food üzletág vezetője. Hozzátette: „a hazai szakmai közönség előtt sikerrel mutatkozott a The Vegetarian Butcher, hiszen több étterem már felvette az alapanyagai közé, az idei Sirha Budapest gasztronómiai szakkiállítás kóstolóján pedig a szakmabeliek – séfek, élelmezésvezetők, étteremüzemeltetők – 95%-ának ízlettek a termékek, 90%-uk pedig úgy érezte, hogy a tesztelt termék íze megegyezik a hússal készült változatéval”.
A négyféle gyorsfagyasztott termékből, vagyis az Unbelievabull Burger vegetáriánus marhahúspogácsa-helyettesítőből, a Lucky Nuggets vegán panírozott falatkából, a Chickened Out chunks vegán darabolt csirkehús-helyettesítőből és a Magic Mince vegán darálthús-helyettesítőből álló portfólió a Spar 140 üzletében debütált, de hamarosan a Tesco, az Auchan és a kifli.hu kínálatában is elérhető lesz.
A The Vegetarian Butcher márkáról
A The Vegetarian Butcher növényi alapú termékek széles választékát kínálja olyan húsimádók számára, akik nem akarnak lemondani a klasszikus húsételek ízéről, állagáról és hagyományairól. A The Vegetarian Butcher küldetése, hogy az állatokat kiszabadítsa az élelmiszerláncból, ezért olyan, növényi alapú fehérjékből készülő termékeket készít, amelyek felveszik a versenyt az állati eredetű hússal. A 2010-ben alapított cég azzal az ambícióval jött létre, hogy a világ legnagyobb hentesévé váljon: termékei immár a világ 55 országában, 40 000 kiskereskedelmi üzletben kaphatók. A The Vegetarian Butcher nemrégiben az első helyen végzett Európa legnagyobb fenntarthatósági márkafelmérésében, a holland Sustainable Brand Index™-ben. A márka 2019-ben jelent meg Magyarországon a Burger King éttermekben, a húsmentes Rebel (jelenleg Plant Based) Whopper szendvics hamburgerpogácsájával.
[1] A kutatást az Unilever Magyarország a Toluna online platformja segítségével végezte el 2022 tavaszán, 520 fő, 18 év feletti internetező megkérdezésével. A kutatás nemre, végzettségre, településtípusra reprezentatív.