
Kép forrása: pexels.com
Gyógyszerek, romlandó áruk, gyártáshoz szükséges alapanyagok – leggyakrabban ezek az áruk érkeznek repülővel a hazai cégekhez, vagy indulnak tőlük külföldre. Sokszor a nagyon drága termékeket is gyorsabb és biztonságosabb repülővel szállítani. A hazai cégek leginkább Kínából importálnak árut, de az exporttevékenység is jelentős.
A légi szállítás a leggyorsabb szállítási mód, és amikor a cél az, hogy minél hamarabb célba érjen a termék vagy az áru, akkor az egyik legköltséghatékonyabb megoldás is.
„Ha valahol gyártási késedelem van, az akár sorleállást is okozhat. Ha nem érkezik meg időben az alapanyag, az sokkal nagyobb költséggel jár, mint a légi szállítás díja. Különösen azoknál a cégeknél, amelyek olyan modell alapján működnek, mely szerint mindennek rendelkezésre kell állnia a megfelelő időben” – hozott példát Majoros Ferenc, a jövőre 30 éves Airmax Cargo Budapest Zrt. légi import vezetője.
Arról is beszélt, hogy karácsony előtt – például gyakran a divattermékek esetében - nemzetközi szinten minden évben előfordulnak logisztikai zavarok, ha a vasúti vagy tengeri úton torlódások keletkeznek.
A szuezi válság, kapacitáshiány, kikötői sztrájk, vasúti problémák, mind-mind okozhatnak logisztikai problémákat, melyekre megoldást jelent a légi szállítás. Így gyakran kis-, középvállalkozások és multinacionális cégek is élnek ezzel a lehetőséggel.
Kínából érkezik a legtöbb csomag
Az Airmax Cargo Budapest Zrt. statisztikái szerint az importált áru 80-90 százaléka Ázsiából, azon belül is Kínából érkezik, és az előrejelzésük szerint ez még sokáig így is lesz. Innen autóipari termékek, elektronikai eszközök és alkatrészek érkeznek leggyakrabban. Bár kisebb mértékű, de jelentős az indiai gyógyszeripari termékek importja, valamint az amerikai kontinensről érkező küldemények is számottevőek. Azok a cégek, melyek az importárura számítanak, tisztában vannak vele, hogy a repülő landolása után még számolni kell egy bizonyos várakozási idővel, mire kézhez kapják a várt árut.
„Például az importáru esetén, miután a repülőtéri földi kiszolgáló személyzet elhelyezte az árut a raktárukban – erre 10-12 óra áll rendelkezésükre – bejelentést tesznek a NAV-nál, majd értesítést kapunk, hogy az áru átvehető. Az esetek többségében mi hozzuk el a saját vecsési raktárunkba, és a vámeljárás befejezését követően innen szállítjuk tovább az ügyfélnek.” – részletezte a folyamatot Majoros Ferenc. A hazai cégek nem csak import-, hanem exporttevékenységre is igénybe veszik a légi szállítást.
Helyek, amelyek csak repülővel érhetőek el
Az úticélok jellemzően olyan távoli vagy nehezen megközelíthető régiók, ahol más közlekedési módok nem elérhetők, vagy túl költségesek és időigényesek lennének. Így a távoli szigetek (például a Maldiv-szigetek, Francia Polinézia) vagy Dél-Amerika távoli területei gyakori küldő és fogadó terület.
Így küldhetünk árut repülővel
Bár a légi szállítás legfőbb jellemzője a gyorsaság, a zökkenőmentes fuvarozás érdekében van néhány szempont, amelyet az exportáló és importáló cégeknek is érdemes betartani. Bár az Airmax Cargo Budapest Zrt. nonstop működik és saját vámosztályuk is van, de a tervezhetőség miatt nagyon fontos, hogy minél hamarabb, legalább 2-3 nappal a tervezett indítás előtt megkapják az információt a szállítási igényéről. Persze vannak esetek, amikor ennél is gyorsabban szükséges a fuvarozás, repülővel természetesen ez is megoldható.
„Tudni kell azt, hogy a légitársaságok viszonylag sűrűn változtatják a díjaikat, ezért nagyon hosszú távra előre nem lehet pontos díjat kalkulálni. Vannak információk, amiket tudnunk kell az áruról: alapvetően, hogy mi az, honnan érkezik, mi lesz a célállomás, mekkora az áru(k) mérete, súlya, értéke, van-e különleges szállítási igény, például speciális hőmérséklet vagy egyedi biztonsági követelmények. Van, amikor nagyon gyorsan, nagyon speciális lehetőségeket kell kidolgozni, de minden esetben optimalizáljuk a lehetőségeket és több opciót is felkínálunk az ügyfeleknek, akikkel dedikált kolléga foglalkozik” – mutatta be a folyamatot a Majoros Ferenc.
Tapasztalati szerint azok, akik még soha nem küldtek terméket külföldre repülővel, leginkább arra kíváncsiak, hogy pontosan milyen lehetőségeik vannak, mennyi idő alatt érkezik majd meg a címzetthez az áru, milyen költségekkel kell számolni és hogy milyen biztonsági szabályokat kell betartani. A csomagolás is a gyakori kérdések között szerepel, csakúgy, mint a vámmal és a biztosítással kapcsolatos részletek.
Több tíz millió dollár értékű ékszertojás és autó is kerül repülőre
Gyártási alapanyagokon, elektronikai eszközökön és kellékeken kívül friss élelmiszerek és gyorsan romlandó termékek érkeznek leggyakrabban repülővel Magyarországra, de az Airmax Cargo Budapest Zrt. közel három évtizedes működése alatt különleges termékek légi szállítmányozásában is közreműködött. Ezek esetében az időfaktor mellett a speciális, szigorú biztonsági követelmények is jelentősek.
„Pénzjegyeket, luxuscikkeket, diplomata árukat, festményeket, gyógyszereket és gyógyszeralapanyagokat viszonylag gyakran szállítanak légi úton. A különlegesebb szállítmányok közé tartoznak a magas értékű áruk, például az autók, de ékszerek, aranyóra is került már repülőre. Az egyik legkülönlegesebb szállításunk egy Fabergé-tojás volt” – árulta el Majoros Ferenc.
LM





