Kép forrása: pixabay.com
A globális chiphiány egyre jobban érezteti hatását, folyamatosan zuhannak a gyártók félvezető-készletei, erre figyelmeztet az amerikai kereskedelmi minisztérium. Több mint 150 cég körében végeztek felmérést a témában, eszerint a készleteik a 2019-es átlagos negyven napról 2021 végére öt napra csökkentek. – számolt be a bbc.com.
A koronavírus-járvány idején ugrásszerűen nőtt bizonyos termékek forgalma, ez a félvezetőgyártóknak okozott nehézséget, nem tudtak lépést tartani a kereslettel, ez végül hatalmas fennakadásokat okozott több iparágban is. Autók, mosógépek, okostelefonok és sok más termék gyártásában fennakadás keletkezett a chiphiány miatt. 2021-ben 17 százalékkal nagyobb volt a félvezetők iránti kereslet, mint 2017-ben. Nem csak a kereslet növekedése miatt alakult ki ez a hiány, hisz a chipek, félvezetők gyártása is akadozik. Ezt részben a koronavírus-járvány okozza, hisz míg Európában és az Egyesült Államokban a lakosság már a harmadik, negyedik oltását kapja, Ázsiában alacsony az oltottság, a megbetegedések pedig akadályozzák a gyártás folyamatosságát. Ezen kívül pedig a globális hiányt okozz az is, hogy az amerikaiak az elmúlt években jelentős szankciókkal sújtották a kínai vállalatokat.
Lépnek a gyártók is
Gina Raimondo, az amerikai kereskedelmi miniszter egy nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy az egyetlen hosszú távú megoldás a hazai gyártási kapacitások újjáépítése. Az egyesült államok szenátusa 2021 júniusában hagyta jóvá ennek finanszírozását, melynek révén 52 milliárd dollárt fordítanak félvezető-gyártásra és kutatásra.
Az Intel nemrégiben jelentette be, hogy 20 milliárd dollárt fektet be a világ legnagyobb chipgyártó komplexumának megépítésére Ohioban, novemberben pedig a Samsung közölte, hogy Texasban 17 milliárd dolláros chipgyárat építenek.
A legnagyobb vesztesek
Egyre több és több chipre, félvezetőre van szükség szinte minden iparágban, belegondolni is nehéz, hogy mennyi mindenhez szükségesek. Több száz, ezer típusa van ezeknek a chipeknek, félvezetőknek, a hiányuk pedig nem egyenlően sújtja a különböző iparágakat. A félvezetők hiánya az autóiparban érezteti a legjobban a hatását, a veszteségek 2021-ben 5-10 milliárd dollárt tettek ki csak ebben az iparágnak. Az autógyárak így inkább a magasabb kategóriájú autók gyártására fókuszáltak, hisz ezekből nagyobb nyereség érhető el. Ez további hatásokat is generálhat, hisz az autógyártóktól nagymértékben függnek az acél- és műanyaggyártók, ha tehát nem lesz megoldás, ide, és később a gazdaság többi szereplőjének működésébe is begyűrűzhet a hiány.
(LM)