Kép forrása: Safety Products 7 Kft.):
Magyarországon évente több tízezer vadgázolást regisztrálnak, melyek jelentős része az augusztus végétől november elejéig tartó szarvasbőgés idején történik. Popper Péter közlekedésbiztonsági szakértő szerint vezetéstechnikai oldalról számos praktika létezik, melyekkel megelőzhetjük a vaddal történő ütközést, de akkor vagyunk a legnagyobb biztonságban, ha vadriasztót is használunk. A laboratóriumi körülmények közt bevizsgált Siren7 termékek az ember számára is hallható frekvenciatartományban működnek, ami a jármű utasai számára nem zavaró, de a vadállatoknak időben jelzi az érkezésünket.
Az Országos Vadgazdálkodási Adattár statisztikái szerint 2017 óta évről évre több vad hullik el gépjárművel történő ütközés következtében a magyarországi utakon. Útra tévedő nagyvaddal az év bármely szakaszában találkozhatunk, az őszi hónapokban azonban különösen megnő a vaddal történő autós ütközés veszélye. Egy-egy ütközés a gépjárműben és a vadban is jelentős károkat okozhat.
Popper Péter, a Safety Products 7 Kft. ügyvezetője elmondta, rengeteg olyan vezetéstechnikai praktika létezik, amelyekkel nagyban csökkenthetjük a vadbalesetek esélyét. Példaként hozta, hogy mivel a vadásztársaságok és a közútkezelők a helyi tapasztalatok alapján döntik el, hogy hova helyezik ki a vadveszélyt jelző táblákat, komolyan kell venni ezeket a jelzéseket és csökkenteni kell a sebességet minimum 20 százalékkal.
„Rendkívül fontos betartani a látni és látszani elvet, azaz amennyiben a szembejövő forgalom megengedi, közlekedjünk sötétedés után reflektorral, így nagyságrendekkel javul a belátható területek mértéke. Emellett, ha a forgalom lehetőséget teremt rá, érdemes mindig a felezővonalhoz húzódni, ezzel is növelve a technikai mozgásterünket, egy kilépő vad elkerülése érdekében” – mutatott rá.
Beszélt arról is, ha már felbukkan egy állat előttünk féktávolságon belül, azonnal fékezzünk, de maradjunk egyenes vonalban és ne kapjuk el a kormányt. Ennek azért van jelentősége, mert egy vadgázolás kisebb veszéllyel járhat, mint az, ha elvesztjük a kontrollt az autó felett és az árokban landolunk vagy legrosszabb esetben egy szemben közlekedő autóval ütközünk.
Popper Péter mindazonáltal hozzátette, az emberek túlnyomó többsége nincs felkészülve egy esetleges vadbalesetre, mert az szinte lehetetlen is, ezért az a legjobb megoldás, ha vadriasztót is rögzítünk a járművünkön.
Higgyünk a fülünknek
A Siren7 és a továbbfejlesztett Siren7Max az első olyan autóra szerelhető vadgázolás elleni eszközök, amiket a Közlekedéstudományi Intézet hitelesített, azaz laboratóriumi körülmények között vizsgálták be a működését, ezt követően Dr Farkas János biológus, az ELTE Állatrendszertani és Ökológiai Tanszék Útökölógiai munkacsoport vezetője terepi tesztekkel is igazolta azt. Az eszköz sikeresen vizsgázott.
Popper Péter elmondta, a jóval sérülékenyebb ultrahangos vadriasztással ellentétben a magyar fejlesztésű Siren7 termékcsalád tagjai az ember számára is hallható frekvenciatartományban működik, egyfajta sípoló hangot ad ki. Rádióhallgatás mellett a jármű utasai számára egyáltalán nem zavaró, de a vadállatoknak időben jelzi az érkezésünket, így nem kell többé aggódni, hogy egy vaddisznóval vagy egy szarvassal ütközünk az éj leple alatt.
A Siren7 vadriasztó család újdonsága a Siren7MAX, amit az erős mágneses rögzítésnek köszönhetően nem szükséges a járműhöz ragasztani. Az eszköz bármikor levehető és újra felrakható egy egyszerű mozdulattal, magyarul az autósok akkor használják, amikor arra szükségük van.
A termék 300 méter sugarú körben figyelmezteti az állatvilágot, hogy közlekedünk. A Siren7 termékcsalád forgalmazói a hazai sikereket követően az európai piacra is kiléptek. Németországban és Olaszországban már zajlik a termékek értékesítése, de a tervek szerint hamarosan más európai országokban is kapható lesz az innováció.
LM