érdekességek

Világ egyik legfontosabb mesterséges víziútja

Világ egyik legfontosabb mesterséges víziútja

Kép forrása: pixabay.com

A Szuezi-csatorna a világ egyik legfontosabb mesterséges víziútja, amely összeköti a Földközi-tengert és a Vörös-tengert, ezzel pedig az európai és az ázsiai kereskedelmi útvonalakat. Az építése és története szorosan összefügg a globális gazdaság fejlődésével, a gyarmati időszakkal és a modern geopolitikával.

 

A Szuezi-csatorna története

 

Ősi előzmények

Már az ókori egyiptomiak is próbálkoztak vízi utak kiépítésével, hogy összekössék a Nílust és a Vörös-tengert. Az első ismert csatornaépítési kísérlet II. Nékó fáraó (i. e. 6. század) nevéhez fűződik, de végül I. Dareiosz perzsa király fejezte be a munkát. Ez az útvonal azonban idővel eliszaposodott és használhatatlanná vált.

 

A modern Szuezi-csatorna építése (1859–1869)

A mai Szuezi-csatorna megépítését Ferdinand de Lesseps, egy francia diplomata kezdeményezte, és a Suez Canal Company vállalat irányította a kivitelezést. Az építkezés 1859-ben kezdődött, és tíz évig tartott. A munkálatokban több tízezer egyiptomi munkás vett részt, sokan közülük kényszermunkások voltak, és rengetegen életüket vesztették. A csatorna 1869. november 17-én nyílt meg.

 

A csatorna stratégiai jelentősége és birtoklása

  • Brit ellenőrzés: Noha a csatornát eredetileg Franciaország építette, 1875-ben az Egyesült Királyság megvásárolta Egyiptom részesedését, és hosszú időre brit befolyás alá került.
  • Egyiptomi államosítás (1956): Gamal Abdel Nasszer egyiptomi elnök 1956-ban államosította a csatornát, ami a Szuezi-válsághoz vezetett. Az Egyesült Királyság, Franciaország és Izrael katonai beavatkozással próbálta visszaszerezni az irányítást, de a nemzetközi nyomás miatt vissza kellett vonulniuk.

 

Modern kori események

  • 1967–1975: A csatorna lezárása – Az izraeli-arab háborúk során, különösen az 1967-es hatnapos háború után, a csatorna nyolc évre lezárásra került, és csak 1975-ben nyitották meg újra.
  • Bővítések és modernizálás – 2015-ben Egyiptom befejezte a Szuezi-csatorna bővítését, amely lehetővé tette a nagyobb hajók gyorsabb áthaladását és a forgalom növekedését.
  • Ever Given-incidens (2021) – Egy hatalmas konténerszállító hajó, az Ever Given, keresztbe fordult és napokra elzárta a csatornát, ami óriási gazdasági veszteséget okozott világszerte.

 

A Szuezi-csatorna jelentősége ma

A csatorna kulcsszerepet játszik a nemzetközi tengeri kereskedelemben, mivel az európai-ázsiai áruforgalom 10–15%-a ezen az útvonalon halad át. Ezáltal Egyiptom számára is jelentős bevételi forrást biztosít, évente milliárd dolláros bevételt termelve.

 

LM