Kép forrása: pixabay.com
Hazánkban is egyre elterjedtebbek az elektromos kerékpárok, a sportolók körében azonban nem örvend nagy népszerűségnek a tekerést megkönnyítő eszköz. Pedig a hobbisportolók és a túrabiciklisek számára, de akár egyes extrém biciklis sportágak esetében is egészen új lehetőségeket nyithat meg egy e-bike. Kinek lehet hasznos egy ilyen bicikli – és hol érdemes elindulnia azoknak, akik a vásárlás mellett döntenek.
Ha megvette, tekerje?
Bár az elkötelezett sportolók körében sokszor lenézett eszköz az elektromos kerékpár, egy e-bike sokak számára lehet jó választás – akár másodlagos, kiegészítő sporteszköznek is. Az e-bike első és legfontosabb előnye, hogy ugyanazzal az erőfeszítéssel sokkal nagyobb távokat járhatunk be, illetve sokkal magasabb, meredekebb helyekre tekerhetünk fel vele. Azok számára tehát, akik inkább a 30-40 km-es túrákhoz szoktak hozzá, de hagyományos biciklivel már nem indulnának el egy 60-70 km-es tekerésre, egy e-bike tényleg új távlatokat nyithat meg. Fontos kihangsúlyozni, hogy az elektromos kerékpár is sporteszköznek számít, hiszen - bár a rendszer megkönnyíti a tekerést -, nem veszi le teljesen a lábainkról a terhet. Csupán elektromos rásegítésről van szó, amelynek mértéke még szabályozható is, így a tekerésbe fektetett energiát az igényeinknek és a terepviszonyoknak megfelelően állíthatjuk be.
Biciklitúra az egész családdal
Azzal, hogy a rásegítés mértéke szabályozható, az egész család számára – és még akár az ízületi betegségekkel küzdők előtt is – megnyithatjuk a lehetőségeket. Egy elektromos kerékpár kiegyenlíti a tudásban és edzettségi szintben felmerülő különbségeket. Így egy edzettebb, tapasztaltabb, hagyományos biciklin tekerő személlyel az is tudja tartani a tempót, aki ugyanúgy vágyik a közös tekerés élményére, de nincs meg az adott túrához a megfelelő állóképessége. Jó példa erre a híres női versenyző, Pauline Ferrand-Prevot – aki elsőként birtokolta az országúti, cyclo-cross és cross-country világbajnoki címet – és a kétszeres olimpiai bajnok, hétszeres világbajnok edzőpartnere, Julien Absalon. Az edzések közben Absalon e-bike-ot használt, és így segítette a felkészülésben a versenyzőt.
Edzés sportsérülés után és túlsúllyal
A kerékpározást rehabilitációs mozgásként régóta ajánlják a különféle sérülésekből való felépüléshez, hiszen úgy mozgatja át az izmokat, hogy közben leveszi a súlyt a gerincről és az ízületekről. Az elektromos rásegítésnek köszönhetően mindez hatványozottan igaz: egy térdsérülés után például, amikor az ízület még kevésbé terhelhető, de már ajánlott elkezdeni a mozgást, egy e-biciklivel fokozatosan juthatunk el a felépülésig, hiszen egy elektromos biciklin könnyen megvalósítható, hogy csak alacsony intenzitáson tekerjünk. Hasonló hasznos társ lehet ez az eszköz a család azon tagjainak, akik a túlsúlyból adódóan nincsenek még megfelelő erőnléti állapotban: míg egy hagyományos kerékpár 120 kg felett sok esetben nem terhelhető, egy masszív e-bicikli komolyabb súlyt is könnyen elbír, ráadásul a mozgás teljesen az alapoktól, fokozatosan építhető be az egyén életébe. A folyamatos súlycsökkenés során pedig az illető egy idő után a hagyományos kerékpár használatára is áttérhet.
Így érdemes használnunk az e-biciklit
A legtöbb elektromos kerékpár hálózati töltést igényel, ezért minden esetben érdemes teljesen feltöltött akkumulátorral útnak indulnunk. E-bike töltési lehetőséget már a legnépszerűbb biciklis kirándulóhelyeken, így a Balaton, a Velencei és a Tisza tavak partján is találunk. Az akkumulátorokat jellemzően 100-120 km tekerésre tervezik, de a megtehető táv nagyban függ a rásegítés mértékétől és a terepviszonyoktól. Fontos továbbá, hogy a bicikliket természetesen akkor is használhatjuk hagyományos kerékpárként, ha már lemerült az akkumulátor – ebben az esetben viszont az eszköz súlya miatt már nehezebb dolgunk lesz a tekeréssel. Ezt nem érdemes azonban megvárni: ha azt szeretnénk, hogy kerékpárunk hosszú életű legyen, érdemes minden használat után feltölteni az akkumulátort, ne várjuk meg, amíg az teljesen lemerül. Fontos továbbá, hogy ezek az akkumulátorok hasonlóan működnek, mint az autókba épített verziók, ezért nem ajánlott a hidegben hagyni őket. A hosszú élettartamot továbbá az is szolgálja, ha – mivel sokkal nagyobb terhelésnek van kitéve a lánc, mint egy hagyományos bicikli esetén, ezért jobban is kopik – rendszeres és minőségi olajozással tartjuk karban eszközünket. Ehhez az Euronics szakértői szerint kiváló választást jelentenek a Muc-off márkájú professzionális olajok.
Nagy lendülethez fokozott biztonság
Mivel az elektromos biciklikkel a hagyományosnál nagyobb tempóval közlekedhetünk, miközben egy átlagos kerékpárnál nagyobb is az alattunk lévő eszköz súlya, fokozottan érdemes figyelni a biztonságra. Az Euronics szakértői az áruházakban is kapható SH+ márka sisakjait és szemüvegeit ajánlják – a kiváló minőségű, olasz termékekkel nagyobb sebesség esetén sem kell aggódnunk a szemből érkező bogarak, kavicsok, ágak miatt. A sportoláshoz hasznos lehet egy profi kerékpáros komputer is, amivel nem csak a megtett távolságot és a sebességünket mérhetjük, de információt kaphatunk a pulzusunkról, a tekerések számáról és az elhasznált elektromos energiáról, miközben a navigációt is figyelhetjük. A Garmin Euronics üzletekben is kapható kerékpáros komputereihez hátsó lámpát vagy radart is beszerezhetünk – amik a városi vagy országúti közlekedés esetén különösen hasznosak, hiszen folyamatosan jelzi, ha hátulról autó érkezik. Az eszközöket összekapcsolva kényelmesen megtehetjük, hogy a kormányra szerelt óránkon egyszerre figyeljük a navigációt egy előre tervezett túrázás vagy edzés közben, miközben biztonságosan haladunk az úton.
(LM)