Kép forrása: Esterházy Magyarország Alapítvány
Az Esterházy Magyarország Alapítvány otthonában, Kismartonban zajlott le az idei Estöri – Kreatív Történelmi Verseny döntője. A tizenkét hazai és határon túli középiskola diákcsapatainak vetélkedőjéből a Pannonhalmi Bencés Gimnázium csapata került ki győztesen. Ők voltak azok, akik kommunikációs és előadói képességeiket, történelmi tudásukat megmutatva a legmeggyőzőbben bizonyították, hogy átfogó ismeretekkel rendelkeznek az idei verseny témájáról, az Európai Unió korai történetéről. A verseny lebonyolítását idén az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája is segítette. Ezt az együttműködést az Estöri 2023/24-ik évadában még szorosabbra tervezik fonni.
Tizenkét középiskola – négy fővárosi, egy pilisvörösvári, két győri, egy békéscsabai, egy nagykanizsai, egy marosvásárhelyi, egy pannonhalmai és egy révkomáromi – háromfős diákcsapatai vetélkedtek az az idei Estöri - Kreatív Történelmi Verseny fődíjáért, a Kismartonban megrendezett döntőben. A fordulatokban gazdag és a diákok kommunikációs, sőt színészi képességeit is, és történelmi tudását megcsillogtató megmérettetésből végül a Pannonhalmi Bencés GImnázium csapata került ki nyertesen. Mögöttük a budapesti Deák Téri Evangélikus Gimnázium és az Újpesti Babits MIhány Gimnázium egy-egy csapata végzett a második, illetve a harmadik helyen, emellett, az Újpesti Babits MIhány Gimnázium egy másik csapata különdíjban részesült. A különdíjat Péterffy Balázs, a Klebelsberg Központ szakmai elnökhelyettese adta át, az Esterházy Magyarország Alapítvány pedig a dobogós csapatokat értékes informatikai és audiovizuális eszközökkel jutalmazta kiemelkedő teljesítményükért.
A versenyt hét éve azért alapították, hogy a résztvevő diákok – történelmi ismereteik mellett - kommunikációs képességeiket, kreativitásukat, kritikai érzéküket, valamint a digitális technológia használatában való jártasságukat is fejleszthessék. Mindez összhangban áll az Alapítvány azon távolabb mutató törekvésével, hogy értékteremtő kezdeményezéseket támogatva építsen hidat a múlt értékei és a modern, kortárs megközelítések közzé.
Az Estöri ezúttal olyan feladat elé állította a versenyzőket, amelyben a jelenkori közélet aktuális kérdéseiben való tájékozottságuk is mérlegre került. A verseny idei témája ugyanis az Európai Unió létrejötte, 1957-2004 közötti története, meghatározó kulturális gyökerei és napjainkban betöltött szerepe volt. A tizenkét csapat, amely a döntőig eljutott, annak a több mint száz csapatnak volt egyike, amelyek még tavaly októberben neveztek be az akkor elstartoló versenybe. Egy online tudásfelmérő kvíz kitöltése és egy kreatív feladat végrehajtása után jutott be huszonegy csapat a személyes megmérettetéssel járó középdöntőbe. További kvízek, előadások és videós feladatok döntötték el, kik utazhatnak a kismartoni Esterházy-kastélyba, hogy megmérkőzzenek a dobogós helyekért.
A csapatok beugró feladata a döntőben egy európai uniós tagország Instagram oldalának elkészítése volt. Két-két csapat kapott egy országot: Németország, Franciaország, Spanyolország, Írország, Nagy- Britannia, Ausztria legújabb kori történetét kellett bemutatni, kitérve az Európai Unióhoz való csatlakozásukra. A diákok videókkal, komoly színészi játékkal színesítve dolgozták fel az Unió létrejöttének körülményeit, az egyes országokban a csatlakozáshoz vezető út fontosabb mérföldköveit.
„A diákok láthatóan sok energiát fektettek a beugró feladatok elkészítésébe, a döntőben pedig a felkészültségükről is számot adtak. Az idei verseny a diákokat arról győzhette meg, hogy történelmi ismeretekkel felvértezve a jelen kérdéseiről is megfontoltabb, érettebb véleményt tudnak alkotni. Minden résztvevőnek gratulálunk a döntőben és azt megelőzően nyújtott kiemelkedő teljesítményéhez! Örülünk annak, hogy az Estöri révén magyar középiskolások, határon innen és túl, jobban megismerhették a közös történelmünket és azt, hogy vannak olyan közös érdekeink és értékeink, amelyek összekötnek bennünket még legalább 26 európai országgal” – mondta el Czigány Balázs, az Esterházy Magyarország Alapítvány igazgató-helyettese.
Foki Tamás, a budapesti Fazekas Mihály Gimnázium korábbi igazgató-helyettese, a zsűri elnöke elmondta: „Az Európai Unió létrejöttének közvetlen előzményei valójában felfedik Európa teljes középkori és újkori történetét is. Ezért volt izgalmas ez a téma és követelt meg széleskörű tudást a diákoktól, ugyanakkor az okok és a tágabb összefüggések felismerését is. A diákok szoros versenyben mutatták meg, hogyan képesek megbirkózni ezzel a kihívással. A győzteseknek, és minden résztvevőnek szívből gratulálok a teljesítményéhez!”
Az Estöri – Kreatív Történelmi Verseny Kismartonban megrendezett döntőjét az alábbi linkre kattintva lehet megtekinteni:
https://www.youtube.com/watch?v=4BVQB0hUVoc
A döntőben az alábbi középiskolák 9 és 10-dikes diákjai vettek részt:
- Deák Téri Evangélikus Gimnázium, Budapest
- Selye János Gimnázium, Révkomárom
- Pannonhalmi Bencés Gimnázium, Pannonhalma
- Bolyai Farkas Líceum, Marosvásárhely
- Révai Miklós Gimnázium, Győr
- Batthyány Lajos Gimnázium, Nagykanizsa
- Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium, Békéscsaba
- Győri SZC Lukács Sándor Járműipari és Gépészeti Technikum és Kollégium, Győr
- Budapest, X. kerületi Zrínyi Miklós Gimnázium, Budapest
- Friedrich Schiller Gimnázium és Kollégium, Pilisvörösvár
- Újpesti Babits Mihály Gimnázium két csapattal, Budapest
A szervezők azt tervezik, hogy a következő évad témája az Európai Unió 2004-et követő története lesz, így ezúttal már a közép-kelet-európai országok, köztük Magyarország története is terítékre kerülhet.
LM