
Kép forrása: pexels.com
Kevés márka vált annyira a gyorséttermi kultúra szinonimájává, mint a McDonald's. A világszerte több mint 100 országban működő lánc története azonban sokkal szerényebb kezdetekre nyúlik vissza. Az egész egy apró kaliforniai étteremmel indult, amelyet két testvér, Richard és Maurice McDonald alapított az 1940-es években.
Egy újfajta éttermi modell születése
Az első McDonald's éttermet 1940-ben nyitották meg San Bernardinóban, Kaliforniában. Kezdetben a hely egy hagyományos autós étteremként üzemelt, de 1948-ban a McDonald testvérek radikálisan átalakították a működését. Egy egyszerűsített, hatékony rendszert dolgoztak ki, amelynek lényege az volt, hogy az ételeket gyorsabban és alacsonyabb költséggel tudják elkészíteni.
A „Speedee Service System” névre keresztelt modell lényege a gyorsaság és az automatizálás volt. Az ételeket előre elkészítették, és a vendégek néhány percen belül megkapták rendelésüket. Ez az innováció forradalmasította a vendéglátóipart, és megágyazott a modern gyorséttermek elterjedésének.
Ray Kroc és a globális terjeszkedés
A McDonald's azonban talán soha nem lett volna világhírű, ha egy ambiciózus üzletember, Ray Kroc nem fedezi fel az éttermet. Kroc 1954-ben tejturmixgépeket árult, amikor felfigyelt arra, hogy a McDonald testvérek szokatlanul nagy mennyiségben vásárolják ezeket a gépeket. Meglátogatta az éttermet, és azonnal felismerte a koncepció üzleti lehetőségeit.
1955-ben megnyitotta az első McDonald's franchise-ét Illinois államban, és agresszív terjeszkedésbe kezdett. Néhány éven belül a McDonald’s éttermek hálózata rohamos növekedésnek indult, és a gyorsétteremlánc az Egyesült Államok egyik legismertebb márkájává vált.
Kroc nemcsak az éttermek számát növelte, hanem egy teljesen új üzleti modellt is bevezetett. Ahelyett, hogy csupán ételek eladásából profitált volna, a McDonald's bevételeinek nagy részét az éttermek bérleti díjaiból és franchise-díjakból szerezte. Ez a modell biztosította a vállalat hosszú távú sikerét. A testvérektől 1961-ben 2,7 millió dollárért megvásárolta a teljes üzletet.
Aranyívek a világ minden táján
A McDonald's az 1960-as és 1970-es években már az Egyesült Államokon kívül is terjeszkedni kezdett. Az első nemzetközi étterem 1967-ben nyílt meg Kanadában és Puerto Ricóban. Ettől kezdve a lánc globális növekedése megállíthatatlanná vált.
A vállalat sikerét többek között az alkalmazkodóképessége is segítette. Az egyes országokban a helyi ízléshez igazították a menüt – Japánban például teriyaki burgert kínálnak, Indiában pedig a marhahúsmentes McAloo Tikki Burger hódít.
A McDonald's napjainkban
Bár a gyorséttermi láncot az évek során többször is kritizálták az egészségtelen ételek és a környezetterhelés miatt, a McDonald's folyamatosan igyekszik megújulni. Az utóbbi években egyre nagyobb hangsúlyt fektetett az egészségesebb opciókra, mint például a saláták és alacsonyabb kalóriatartalmú menük. Emellett a fenntarthatóság is fontos szerepet kapott: egyre több étterem használ újrahasznosítható csomagolást és energiahatékony megoldásokat.
LM





