Kép forrása: Plukkido óvoda
Bizonyára mindenki hallott már manókról, üzenetet azonban nem sokan kaptak tőlük. A Plukkido óvodai pályázatának célja az volt, hogy mesés történeteken keresztül megmutassa, az óvodáskorú gyerekek képzelete mai felgyorsult és egyre inkább digitalizálódó világunkban is korlátok nélkül képes szárnyalni. Az ovisok fel is vették a kesztyűt, és országszerte mindent bevetettek, hogy segítsék a bajba jutott manókat a különleges kalandok során. A „Tartsuk edzésben az óvodások képzeletét!” c. pályázat három hónapig tartott, a nyereményekért óvodai csoportok és szülők is indulhattak.
A játékos gyermekneveléssel foglalkozó Plukkido tavaly decemberben indította útjára óvodáknak és családoknak szóló pályázatát, melyben közel 2 millió Ft összértékű nyeremény talált gazdára. A vállalkozás filozófiájának alapja, hogy segítse a gyerekek és felnőttek közti kommunikációt és játékos megoldásokkal könnyebbé tegye a mindennapokat. Az óvodai csoportok három különböző, kreatív feladatokat tartalmazó küldetés teljesítésével pályázhattak a nyereményekért, a szülők pedig egy manóvilággal kapcsolatos kvíz kitöltésével nevezhették gyermekeik óvodai csoportját. A februárban lezárult pályázaton közel 120 ovis csoport vett részt.
A pályázat társadalmi célja
Napjainkban szinte megkerülhetetlen, hogy a gyerekek találkozzanak a digitális eszközökkel és tartalmakkal, nem ritka, hogy érdeklődésük középpontjában is ezek állnak. A digitalizáció ma már a mindennapok része, fontos azonban, hogy a gyerekek belső képalkotó képessége ne szenvedjen kárt emiatt. A képernyőmentes, képzelőerőt igénylő programokban való elmélyülés a felnőttek számára is egyre inkább nehézséget okoz, ám az óvodáskorú gyerekek fantáziája, ha teret kap, még korlátok nélkül képes szárnyalni.
„Pályázatunkkal erre szerettük volna felhívni a figyelmet, ezért készítettünk az óvodai csoportok számára a családok körében már népszerű mesés küldetéseket, amik a felnőttektől minimális előkészületet igényelnek, a játék ideje alatt azonban a gyerekek saját fantáziájuk segítségével egy igazán különleges világba csöppenhetnek” – tette hozzá Táncsics Judit, a Plukkido ügyvezető-társalapítója.
Az óvodai küldetések
A játékos küldetések a hangosmesékre épülő, ingyenes ÚtraManó alkalmazásban kaptak helyet, ami hidat képezhet a digitális eszközök és a gyermeki képzelőerő között, hiszen épít a mindenki számára elérhető digitális lehetőségekre, mégsem köti a képernyőhöz a gyerekeket. Mindeközben együttműködésre tanít, és arra készteti a meséket hallgatókat, hogy a kijelző helyett a környezetükre figyeljenek.
A pályázaton résztvevő óvodapedagógusok így vélekedtek a manóküldetésekről:
-
„A gyermekek nagyon élvezték a feladatokat, az első pillanattól kezdve motiváltak voltak, és mindent megtettek azért, hogy segítsenek a manóknak.”
-
„Számomra, mint óvodapedagógus, szuper ötleteket, lehetőséget nyújtott a játék. Már mindannyian beleéltük magunkat ebbe a játékba, s ez volt az, ami hihetetlen élvezhetővé és szórakoztatóvá varázsolta.”
-
„A gyermekek nagyon élvezték minden nap a kis küldetéseket, kihívásokat: már kora reggel azzal a kérdéssel fordultak felém, hogy éjszaka kaptam-e üzenetet a manóktól. Motiváltak, aktívak voltak a küldetések során. Egy újfajta élmény volt számukra.”
-
„Rendkívül jól használható küldetéseket rejt az applikáció, biztosan fogjuk még használni!”
-
„A gyerekek imádták! Egy kisfiú első alkalommal sírt, mert félt a manóktól, de a kíváncsisága és a szuper küldetések segítettek leküzdeni a félelmét.”
Támogatóink
Óvodai pályázatunkat számos hazai vállalkozás támogatta, nélkülük nem valósulhatott volna meg a kezdeményezés: Móra Könyvkiadó, Jógakaland, HelloWorld Egyesület – First LEGO League Discover program, OviSuli Fotó, GitaMom csepphinta, babyberry, TinAtti fajátékok, AgiSzabo Photography, baniko műhelye, ZelBa, MamaZoo, Betűk? Képben vagyok! betűkalauz, KidLife Gyermekfejlesztő Központ, Áthidaló Iskola Előkészítő Program, Flora MiniWash
A Plukkido-ról
A Plukkido 2014-ben indult annak érdekében, hogy elterjessze a játékos gyermeknevelés módszerét Magyarországon. Otthon és intézményekben használható nevelést segítő táblajátékaik mellett mára már több kültéri gyereknevelést támogató eszközt (Ideki) telepítettek játszótereken és óvodákban, valamint az ÚtraManó mobilalkalmazást is fejlesztik. A céget 2018 óta Balogh Péter angyalbefektetőként támogatja, 2020-ban pedig az MFB csoporthoz tartozó Hiventures Magvető programjából is befektetésben részesültek. A Plukkido módszertanról 2020 tavaszán jelent meg “Játssz, mesélj és figyelj!” című könyvük.
A Plukkido projekt 2014-ben Felelős Innováció, 2018-ban Startup kategóriában elismerő oklevelet kapott az Európai Minőségügyi Szervezet Magyar Nemzeti Bizottságától. 2019-ben Edison100 tagságot szereztek, GPS alapú meseszövő mobilalkalmazásuk, az ÚtraManó pedig Vodafone Digitális Díjat nyert.
(LM)