Kép forrása: pixabay.com
Aki vezető pozícióba kerül, érdemes alaposan átgondolnia, hogy melyek azok a képességei, melyeken fejleszteni lehet azért, hogy jobb vezetővé váljon. Hiába jó szakember ugyanis valaki, vezetőnek lenni olyan kvalitásokat is kíván, melyekre talán nem is gondoltunk.
Vezetői készségek
Az egyik ilyen az empátia, sokan ezt tartják a legfontosabbnak. A vezetőket általában múltbéli teljesítményük vagy referenciáik miatt léptetik elő, azonban az ilyen emberek nem feltétlenül rendelkeznek vezetői képzéssel, ennek pedig kellemetlen következményei is lehetnek. Fontos tehát, hogy a jó vezető empatikus kell, hogy legyen, őszinte és megközelíthető, azonban a beosztottak legyenek tisztában azzal, hogy ki a főnök. A jó vezető nem megköveteli, hanem kiérdemli a tiszteletet.
Fontos az is, hogy egy jó vezető meghallgatja beosztottjait. Értékeli és érdekli a véleményük, a javaslataik, segít a karriercélok kitűzésében és elmondja véleményét, nyíltan, őszintén. Egy jó vezető kezelni tudja a különböző konfliktushelyzeteket a kollégák között, nem próbál nem tudomást venni róla, mint ahogy azzal is tisztában van, hogy ha valakinek a családjában nehézségek adódnak, akkor az a munkában is meg fog látszódni.
Ha valami megváltozik
Egy jó vezetőnél fontos, hogy alkalmazkodjon a változásokhoz, hogy jól kezelje az innováció okozta kihívásokat. Ez egy tanulható készség, nagyon fontos, hogy a vezetők professzionális választ adjanak ezekre a változásokra. Mint ahogy az is, hogy közös jövőképpel rendelkezzenek. Sokkal hatékonyabban és motiváltabban dolgozik valaki, ha tudja, hogy merre a cél, és ha tudja, hogy ő is fontos része a csapatnak, fontos szerepe van a közös, nagy cél elérésében. Ez varázsolja egységgé a csapatot és ebben kiemelkedő szerepe van a vezetőnek.
Egy jó vezető figyel a beosztottakra és támogatja őket karriercéljuk elérésében. Hogy ez miben nyilvánulhat meg? Például támogatja őket tanulásban, átlátja a különböző pozíciók közti kommunikációt és segít a gördülékenyebbé tételében. Mindenki számára nyitva hagyja a szakmai fejlődés lehetőségét, és nyitott arra is, ha valamelyik beosztott új irány iránt érdeklődik. Tisztában van mindenki képességével és azon van, hogy mindenki maximálisan kihasználhassa adottságait.
A reális elvárások kiemelkedően fontosak, egy jó vezető ugyanis nem frusztrálja túlzott elvárásokkal a beosztottjait, hanem világos elvárásokat fogalmaz meg, melyek teljesíthetők és gondoskodik arról is, hogy az ezek teljesítéséhez szükséges feltételek, tényezők rendelkezésre álljanak.
(LM)